Introduktion
En lång att-göra-lista som aldrig tar slut, så har verkligheten sett ut för mig sedan jag flyttade till min nya lägenhet i augusti. Många saker har jag behövt köpa och ordna. Idag, drygt tre månader efter inflyttningen är jag fortfarande inte helt klar.
En faktor har gjort processen långdragen, nämligen att jag skjuter upp saker, i synnerhet de som känns särskilt jobbiga såsom att förbättringsmåla badrumsdörren och beställa persienner.
Hur kan jag bli bättre på att få saker gjorda och inte prokrastinera?
För att ta reda på det läste jag boken ”Eat that frog” av föreläsaren och den bästsäljande författaren Brian Tracy. Följande delar är baserade på boken.
Sanningen om grodor
Din ”groda” är en metafor för din största och viktigaste uppgift, som du sannolikt kommer att prokrastinera.
För att sluta förhala saker är två regler av särskild vikt.
Den första regeln gällande grodätande är följande:
Om du måste äta två grodor, ät den fulaste först.
Det är ett annat sätt att säga att om du har två uppgifter framför dig, börja med den största, jobbigaste och viktigaste. På så sätt utvecklas din produktivitet samtidigt som du kommer känna större tillfredsställelse över att vara klar med den jobbigaste uppgiften.
Den andra regeln gällande grodätande är följande:
Om du måste äta en levande groda så är det meningslöst att sitta och stirra på den under lång tid.
Detta innebär att det är viktigt att omedelbart agera och börja jobba med din uppgift, utan att först ägna så mycket tankar åt den.
4 verktyg för att sluta prokrastinera
1. Ha klarhet kring dina mål
Orsaken till att vissa människor är snabba med att utföra sina uppgifter är att de har absolut klarhet kring sina mål och syften.
Ju tydligare du vet vad du vill och vilka steg som behövs för att åstadkomma det, desto enklare blir det att bli motiverad och överkomma prokrastinering.
För att få klarhet gällande dina mål är ett effektivt sätt att skriva ner dem och tydliggöra syftet med målen. Det kommer leda till positiva effekter på ditt tänkande genom att öka din motivation och stimulera din fantasi.
2. Planera varje dag i förväg
Det tar mellan tio och tolv minuter för dig att planera din kommande dag, men denna lilla investering kan bespara dig upp till två timmar! Du kommer även märka att arbetet kommer att utföras smidigare och snabbare än förut.
Så hur bör du planera din dag? En kraftfull metod är att arbeta utifrån listor. När något nytt dyker upp, addera den direkt till listan. Upprätta din lista kvällen innan och flytta allt som du inte hunnit med till den kommande dagen, lägg sedan till dem uppgifter som du bör göra nästa dag.
Sist, sortera uppgifterna efter deras prioritering, vad som behöver göras först, vad som kommer näst, och så vidare.
3. ”Slice and dice”
En framstående orsak till prokrastinering är att arbetsuppgifterna ofta känns för stora och överväldigande när du ska ta tag i dem. En teknik du kan använda för att bryta ner en stor uppgift är en metod kallad ”Salami slice”. Denna metod innebär att du bryter ner en uppgift genom att skriva ner varje steg i kronologisk ordning. Sedan gör du endast ett steg, en ”slice” av uppgiften.
En annan effektiv teknik är den ”schweiziska osten”. Den går ut på att göra ett ”hål” i uppgiften, likt ett hål i ett block av schweizisk ost. Det gör du genom att avsätta en viss tid åt uppgiften, det kan vara så lite som fem eller tio minuter, sedan gör du något annat.
Båda metoderna kommer att medföra en känsla av momentum och åstadkommande, vilket gör dig mer motiverad att fortsätta arbeta med uppgiften.
4. Var optimistisk
Forskning visar att optimistiska människor är mer effektiva i nästan alla områden i livet. När du är optimistisk kommer du att uppleva en större känsla av kontroll och styrka. Detta kommer att motivera dig att börja göra dina uppgifter i stället för att skjuta upp dem.
Hur kan vi utveckla optimism? Det finns fyra beteenden som är väsentliga för att bli mer optimistisk:
1. Leta efter det positiva i varje situation oavsett hur dålig den är.
2. När du drabbas av motgångar eller svårigheter, sök efter lärdomar från situationen.
3. Sök efter lösning till varje problem i stället för att gnälla.
4. Tänk framåt på dina mål i stället för att älta det förflutna.
Liknande tema: 5 regler för superfokus!
Kategori: Personlig utveckling