Introduktion
Människor som har humor upplever jag som charmiga och sällskapliga. De fångar också mitt intresse och uppmärksamhet. Av de föreläsare som jag minns bäst från skoltiden är de som varit roliga. I yrkeslivet har jag också uppskattat de chefer som vågat skämta och bjuda på sig själva.
Att ha humor är säkerligen en gynnsam egenskap i sociala situationer. Så vilka aspekter är viktiga för att bli en roligare talare? För att veta mer genomgick jag online-kursen ”Become a Better and Funnier Speaker” av komikern och den bästsäljande författaren David Nihill.
Följande delar är baserade på kursen:
Varför humor?
Humor är ett effektivt verktyg för att fånga människors uppmärksamhet, dessutom kan ett budskap bli tydligare och mer övertygande om den inlindas med humor.
Roliga talare brukar också vara mer omtyckta och populära, exempelvis har de tio populäraste Ted Talks (baserat på antal visningar) en sak gemensamt, varenda en av dem är rolig!
Är humor en medfödd talang?
En vanlig missuppfattning är att vissa är ”födda roliga”. Humor är en färdighet, vilket innebär att vem som helst kan lära sig den. Att ”vara rolig” är bara en uppsättning tekniker som alla kan lära sig med lite övning.
Hur är ett skämt uppbyggt?
Set up: Historien byggs upp, karaktärer, platsen och situationen beskrivs.
Punchline: Upplösningen, skämtet.
Tagline: En kort kommentar om skämtet.
5 tekniker för att bli en roligare talare
1. Fördröj det roliga
Tajmingen är oerhört viktig för att få andra att skratta. Fördröj därför upplösningen genom att bygga upp historien och sätt den roliga delen i slutet av meningen.
Till exempel, om det är en katt som är överraskningen eller vändningen i din berättelse, säg inte: ”Det var en katt i lådan!” utan i stället: ”I den lådan låg en katt!”
2. ”Regeln om 3”
”Regeln om 3” innebär en oväntad twist. Den går ut på att etablera ett mönster med de första två objekten, sedan med det tredje så bryter du mönstret och levererar den oväntade roliga twisten. Tänk på det som ”Äpple – Äpple – Apelsin”.
Ett exempel på detta är från Barack Obamas tal 2011 inför kongressen, i talet kritiserade han överregleringen av ekonomin och sa: ”Inrikesavdelningen ansvarar för laxen i sötvatten, men handelsavdelningen hanterar dem när de är i saltvatten. Och jag har hört att det blir ännu mer komplicerat när de väl är rökta.”
Länk till Obamas skämt: https://www.politico.com/video/2011/01/president-obama-jokes-about-salmon-at-sotu-017442
3. Dramatisera
Genom att dramatisera kommer du att ge liv åt det du säger, det blir som att skapa en kort teaterscen för dem som lyssnar, vilket blir mer engagerande och humoristiskt.
Det kan du göra genom att till exempel ändra tonläge eller efterlikna en viss accent. Ibland kan det också räcka med att göra en liten rörelse med huvudet eller händerna för att bli en annan karaktär.
4. Använd ”callbacks”
Callbacks innebär att du går tillbaka och refererar till något som tidigare fick åhörarna att skratta. Det här kan vara ett av dina skämt som fungerade eller något roligt eller minnesvärt från någon i publiken.
Kom ihåg, om publiken har skrattat åt något en gång, så kommer de troligtvis att skratta åt det igen!
5. Överdriv
Överdrifter är ett effektivt sätt för att skapa humor, det är obalansen mellan den faktiska situationen och orden som sägs som frambringar det roliga. För att överdriften ska fungera behöver du överdriva så mycket att det blir uppenbart att du överdriver.
Till exempel om du berättar följande: ”Jag gick till Starbucks och jag stod i kö i typ två timmar.” Även om två timmar är en överdrift skulle lyssnarna tänka: ”Det är möjligt, jag har sett två timmars köer.” Däremot om du överdriver ordentligt och säger: ”Jag var där i typ sex år”, så blir det mer humoristiskt och budskapet blir också tydligare.
Liknande tema: 4 tips för bättre kommunikation
Kategori: Mänskliga relationer