Den karismatiska professorn
Under det sista året på högskolan hade vi en kurs i projektkommunikation. Det var en professor som undervisade den kursen, jag minns att jag tyckte att det var något särskilt med honom. Han var väldigt trevlig och pratade alltid med oss elever en kort stund innan han satte i gång med lektionen. Dessutom undervisade han på sådant sätt som gjorde lektionen både intressant och fängslande. Jag upplevde honom som karismatisk, utan att egentligen kunna förklara närmare varför jag tyckte det.
Du har säkert mött personer som du uppfattat som karismatiska, men har kanske precis som jag inte riktigt kunnat avgöra vad det är som gör att de besitter denna egenskap. För att veta mer om karisma och dess faktorer genomförde jag kursen ”Be More Charismatic with 7 Powerful Cues” av beteendeforskaren Vanessa Van Edwards.
Nedanstående text är baserad på kursen.
Vad är karisma?
Karisma betyder personlig utstrålning, men vad utgör denna utstrålning? Forskning från Princeton University analyserade mycket karismatiska personer och jämförde deras egenskaper med en kontrollgrupp. De fann att det är två karaktärsdrag som särskiljer karismatiska personer från andra. Dessa är värme och kompetens. Med värme avses egenskaper som pålitlighet, vänlighet och sympati. Egenskaper som innefattar kompetens är respektingivande, kunnighet och kraftfullhet.
Att ha ”hög värme” men ingen kompetens kan innebära att människor kommer till dig med sina problem eller vill jobba med dig, men de litar inte på dina idéer och lösningar. Att däremot ha hög kompetens men ingen värme kan göra att människor blir misstänksamma mot dig.
För att vara karismatisk gäller det att ha både värme och kompetens, i kursen illustreras detta enligt nedan:

7 faktorer för karisma
Följande faktorer är avgörande för att utveckla karisma då de ökar både din värme och kompetens.
1. Använd karismatiska ord
Forskare gjorde ett experiment där de hade två grupper som spelade exakt samma spel. Den första gruppen fick veta att spelet heter ”The community game” medan den andra gruppen fick höra att spelet heter ”The Wall Street game”. Spelet var likt ”fångarnas dilemma”. Resultatet visade att 2/3 av gruppen med spelnamnet ”the community” delade sin vinst med övriga deltagare. I den andra gruppen var det 1/3 som delade sin vinst. Detta visar att ord har stark effekt på hur vi agerar och uppfattar saker.
Därför är det viktigt att du använder ”varma” ord och uttryck när du talar. Exempel på dessa är:
- Tillsammans
- Jag är öppen för att…
- Spännande
- Samarbeta
- Jag är glad över att…
Exempel på ord som signalerar kompetens:
- Kunskap
- Effektivitet
- Produktivitet
- Låt oss brainstorma
- Ledarskap
2. Ha bekräftande handgester
Shark Tank är en amerikansk tv-serie för affärsreality, den går ut på att entreprenörer söker pengar hos några investerare och ska framföra sin affärsidé. Alla deltagare har smarta och bra idéer, men vad är det som gör att vissa får investering och andra inte? En analys av 495 affärsidéer från Shark Tank visade ett tydligt mönster, de mest framgångsrika entreprenörerna som fick investering hade sina händer synliga och använde mycket handgester, exempelvis sa de hej i början och samtidigt vinkade.
Våra händer ger intentioner, när någon har sina händer osynliga kommer det att aktivera vår amygdala (område i hjärnan som har med hot och rädsla att göra), vi kommer undra över personens intention. Däremot skapar synliga bekräftande handgester ett förtroende eftersom vi då tolkar en god intention.
3. Använd förklarande handgester
En jämförelse av de populäraste TED Talks (baserat på antal visningar) med de minst populära visade att den största skillnaden är handgester. De mest populära TED-talarna använde i genomsnitt 465 gester på 18 minuter. Medan de minst populära använde i genomsnitt 272 gester.
Orsaken är att hjärnan försöker bearbeta den verbala informationen men vi kan bara ta in en viss mängd information åt gången. De riktigt bra TED-talarna såväl som de mest framgångsrika entreprenörerna på Shark Tank kan ”dubbelprata”. De kan förklara sin idé med ord och samtidigt visa den med handgester, vilket gör det enklare för lyssnarna att uppmärksamma och minnas det som berättas.
Exempel på en förklarande handgest är att säga ”Det finns tre avgörande faktorer för.. ” och sedan visa det med tre fingrar.
4. Stå som en ledare
De framgångsrika entreprenörerna i Shark Tank hade förutom många handgester en ”expansiv hållning”. När de gestikulerade så tog de också mer plats. Till exempel hade personerna utrymme mellan deras armar och bål samt mellan öron och axlar. De var avslappnade och gjorde breda gester bortom kroppen. Denna hållning gav dessa entreprenörer fördel eftersom den associeras med en vinnare, och vi tycker om utseendet på en vinnare.
Forskare från British Columbia undersökte utseendet på idrottare som vunnit och förlorat. De fann att vinnare brukar luta huvudet upp mot himlen och göra gester som tar plats. Anledningen är att när vi känner stolthet vill vi att världen ska lägga märke till oss och då tar vi mer plats.
5. Undvik frågande tonfall
En grupp forskare gjorde ett experiment där de lät deltagare lyssna på läkare som presenterade sig, läkarna skulle säga deras namn, vart de jobbar och deras specialitet. Klippet skulle endast vara tio sekunder långt. Sedan modifierade forskarna klippen så att det gick att höra läkarnas röst, volym och tonläge men inte själva orden. Deltagarna fick sedan frågan om hur de upplevde varje läkare.
Resultatet visade att läkare som fick lägst betyg i värme och kompetens hade också högst andel rättegångar för tjänstefel. Detta innebär att vi inte bara stämmer läkare utifrån deras kompetens, vi stämmer läkare utifrån vår uppfattning om deras kompetens.
Vad som var utmärkande för läkare som fick lägst betyg i experimentet var att de hade ett frågande tonfall i sitt berättande. Så när de presenterade sig lät allt de sa som en fråga. När vi hör ett frågande tonfall går vår hjärna från att lyssna till att granska och då uppfattar vi personen som mindre varm och kompetent.
6. Tala med ett lågt tonläge
Experimentet med läkarna avslöjade ytterligare en sak. De läkare som fick lägst betyg pratade i ett högt tonläge, det gjorde att de talade snabbt och nervöst. Däremot de som fick högst betyg gällande värme och kompetens pratade i ett lugnare tempo och använde ett lägre tonläge.
Orsaken till detta är att vi inte vill fånga någons svaga vokala signaler, eftersom vi upplever att det är ett tecken på svaghet och nervositet. Så när vi lyssnar på de första sekunderna av någons tal, eller när personen säger hej så lyssnar vi efter utrymme. Vi vill höra någon som upptar utrymme med sin röst eftersom det signalerar värme och självsäkerhet.
7. Använd rätt bildsignaler
I ett experiment ombads deltagarna att föreställa sig månen över havet, detta gav association till tidvatten (tide på engelska), sedan frågades de att nämna en tvättmedelsprodukt. De flesta nämnde då produkten tide. Experimentet tydliggör att visuella signaler utlöser relaterade ord, bilder och tankar.
Därför är det viktigt att fundera över vilka tankar och känslor som du vill väcka hos andra genom dina bildsignaler. Detta kan gälla din webbplats, sociala profil, marknadsföringsmaterial och klädsel. Låt oss säga att du är inne på någons dejtingprofil och en av bilderna visar att personen åker skidor. Bilden kommer väcka tankar och känslor hos dig gällande personen, kanske tänker du att personen är äventyrlig, eller så kan detta påminna dig om en skidresa som du gjort med din familj.
En betydelsefull aspekt är att balansera både värme och kompetens gällande bildsignaler. I Shark Tank hade de framgångsrika entreprenörerna en visuell signal som skapade värme, exempelvis berättade de ett minne från barndomen kopplat till sin affärsidé. Därefter visade de statistik vilket signalerade kompetens.
Liknande tema: 3 hemligheter för att övertyga andra!
Kategori: Mänskliga relationer