Klockan var 17 och jag förberedde mig för att avsluta arbetsdagen. När jag stängde av dator, plockade undan saker från skrivbordet och skulle hem sa kollegan: ”Ska du gå redan?”.
Kollegan var en god arbetskamrat till mig, därför tolkade jag till en början sådana kommentarer som skämt. Jag skrattade och visade inget missnöje. Men sådana kommentarer upprepades, det var också ibland skämt om annat som jag inte uppskattade. Till slut konfronterade jag kollegan och sa tydligt till honom att jag inte accepterar dessa kommentarer mer.
Att konfrontera någon kan upplevas som jobbigt, därför är det bra att ha med sig verktyg och tankesätt för att lättare kunna hantera dessa situationer.
Här kommer mina bästa tips inför jobbiga samtal och konfrontationer.
Ta dina känslorna på allvar!
Ta dina känslor på allvar, påbörja inte en tankeprocess där du övertalar dig själv att sådana kommentarer är acceptabla och endast skämt. Var ärlig mot dig själv! Våga stå för att du känner obehag och missnöje!
Det spelar ingen roll att kollegan har skämtat under en period och att du på något sätt accepterat det. Du kan ta tillbaka denna ”acceptans”. Bara för att något har varit på ett visst sätt under en period finns det inget som säger att det måste fortsätta vara på samma vis. Har du tröttnat på ett skämt som du tidigare skrattade åt? Det är helt okej! Ta upp det med personen!
Personens reaktion ska inte avskräcka dig!
Sannolikt kommer personen att kritisera dig och säga att du är känslig, tråkig, jobbig, att du har förändrats etc. Det kan också vara att han eller hon bara skrattar och inte tar din tillsägelse på allvar. En annan möjlig reaktion kan vara att personen blir ledsen och generad.
I mitt fall var det att kollegan blev upprörd sa: ”Vad är det med dig? Du har blivit känslig, det är skämt, ska man inte kunna skämta på jobbet?!”.
Det är bra att ha i åtanke att negativa kommentarer av denna typ är bara en försvarsmekanism, ett sätt för personen att försvara sig och samtidigt trycka ner dig. Du ska inte bli ledsen eller ens ägna någon tanke åt dessa mothugg. Tvärtom är dessa ett tecken på att personen är svag och dålig på att ta emot kritik.
Så låt inte personens reaktion påverka dig känslomässigt, låt inte rädslan över personens reaktion göra att du undviker konfrontationen!
Tänk på metoden inför svåra samtal!
Det lämpligaste är att du tar konfrontationen när du har lugnat ner dig, på så sätt kan du hantera situationen på ett mer förnuftigt sätt. Prata enskilt med personen, sådana samtal behöver inte andra höra, det blir också enklare att konfrontera personen enskilt.
Det gör inget om du under samtalet är nervös och inte uttrycker dig väldigt väl. Det viktigaste är att du klart och tydligt förklarar vad du är missnöjd med och vilken förändring du vill ha. Ge också utrymme till personen att reagera och uttrycka sig.
Nedan är tips från retorikexperten Elaine Eksvärd om hur man ska säga jobbiga saker på ett bra sätt:
Hur konfrontationen slutar är oviktigt!
I mitt fall var kollegan kritisk under samtalet och beskyllde mig för att vara känslig, trots det tog han till sig av kritiken och slutade med skämten som jag inte uppskattade. Vi fortsatte ha en god relation och jag ljuger inte om jag säger att vi efter detta kom varandra ännu närmare.
Alla konfrontationer behöver inte sluta på detta sätt, alla människor kommer inte att ändra sitt beteende, då gäller det att bemöta detta på andra sätt, exempelvis lyfta fram personens beteende till chefen.
Det viktigaste är inte hur konfrontationen slutar, men att du vågar konfrontera. Ja, det är obehagligt och jobbigt, men ibland måste man göra något jobbigt för att förhoppningsvis må lite bättre!
Liknande tema: 9 härskartekniker – Var uppmärksam!
Kategori: Mänskliga relationer