Introduktion
Jag var i Arlanda flygplats och skulle åka till Marocko. Två saker brukar jag köpa innan jag flyger, det första är kaffe, vilket jag köpte först för att bli pigg. Det andra är något att läsa under flygfärden, därför begav jag mig till en bokhandel som var nära gaten. Oftast brukar jag ha svårt att bestämma mig, men då jag såg boken med titeln ”Dina dolda drivkrafter” kände jag direkt att den var intressant! Titeln fick mig att tänka på vilka drivkrafter som jag har och hur dessa påverkar mina tankar och handlingar.
Jag köpte boken och läste den under flygresan. Den är skriven av doktoranden i psykologi Angela Ahola. Texten nedan är baserad på delar av boken.
De 3 psykologiska drivkrafterna
De tre drivkrafterna är strävan efter trygga relationer, status och ny kunskap. Dessa har mejslats fram av evolutionen under miljoner år och hjälpt Homo Sapiens att överleva. Dessa drivkrafter formar våra tankar, beteenden och handlingar.
Ju mer vi lyckas förstå vad det är som formar vårt beteende, desto lättare kommer våra liv att bli och desto bättre relationer med andra kommer vi att få. Vi får också en bättre relation till oss själva eftersom vi enklare kommer att förstå vad som styr oss.
Nedan är exempel på hur dessa drivkrafter påverkar oss, jag har valt att ta med dem exempel som jag upplever är mest intressanta.
Drivkraft 1: Relationer
Det sociala inflytandet
Det sociala inflytandet påverkar oss i två riktningar: att imitera andra samt att särskilja oss. Det finns även det som kallas snobbeffekten, vilket innebär att ju fler andra som använder något desto mindre intresserade blir vi av att köpa eller använda detsamma. Nästa gång du ska göra ett köp, fundera på vilken drivkraft som påverkar dig.
Exponering
Ju fler gånger vi ser något (reklambudskap, ansikten, eller byggnader) desto mer gillar vi det. Vill du skapa ett intresse hos någon så se till att personen exponeras för dig. Att ni ses, hörs eller att personen får se bilder på dig.
Agera inför publik
Vi presterar bättre när andra människor är närvarande, oavsett om vi samarbetar med dem eller inte. Se alltså till att ha en publik när något viktigt ska göras. Eller när du vill få någon annan att prestera bättre.
Drivkraft 2: Status
Konsumera medvetet
Var medveten om att vissa av inköpen du gör handlar om status. Förmodligen utan att du ens själv kommit på tanken. Fundera därför om det är rätt beslut att köpa det du tänker att köpa. Det kan gälla föremål, resor eller aktiviteter.
Skvaller handlar ofta om status
Status är högprioriterat hos oss, vilket speglas i vad vi gillar att prata om – ofta så kallat skvaller. Det kan till exempel handla hon som förlorat sin tidigare position eller stigit i rang, han som fått ett arv eller vunnit något. Orsaken till skvaller är ofta att vi vill ha överblick över hiearkilandskapet omkring oss för att navigera i våra relationer.
Vi mår dåligt när det går bra för andra
När kollegans karriär tar fart eller någon vi känner bli mer populär än vad vi själva är kan det lätt skapa känsla av olust hos oss. Den andres framgång betyder samtidigt att vi själva blir mindre framgångsrika. Åtminstone i relation till honom eller henne. Vetskapen om detta hjälper oss att förstå och ta kontroll över känslorna.
Drivkraft 3: Kunskap
Med skärm – Mindre empati
Vår starka drivkraft att söka ny information leder oss idag till digital överkonsumtion. Detta i sin tur leder till att vi idag ser färre saker ur andras perspektiv och visar mindre omtanke för andra. Vi utvecklar empati via interaktion i det verkliga livet, och lär oss empati genom att se hur våra handlingar påverkar andra människor.
Anteckna för hand i stället för dator
Studier visar att handskrivna anteckningar blir mer konkreta, koncisa och av bättre kvalité. Detta beror på att vi ofta skriver lite långsammare för hand och därmed måste bearbeta och prioritera vad vi ska skriva. Detta leder till att vi samtidigt behöver förstå mer.
Vistelse i naturen förbättrar minnet
I en studie lät man universitetsstudenter ta en timslång promenad, antingen i naturen eller vid en hårt trafikerad storstadsgata. Därefter fick de i uppgift att genomföra ett minnestest. Resultaten visade att arbetsminnet hade signifikant förbättrats hos de som fått promenera i skogen.
Liknande tema: Agera på känsla eller förnuft?
Kategori: Personlig utveckling